“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Wednesday 3 July 2013

Relakan J I W A


Dalam hidup anda... Pernah tak membuat satu perkara yang sia2 sedangkan sebenarnya dalam hati anda tidak berkeinginan untuk melakukan perkara sedemikian? Lately ni, sangat banyak terjadi kepada diri saya... Saya mengatakan TIDAK tapi sebenarnya YA, Saya terasa YA, tapi sebenarnya TIDAK langsung... Sebab... Mungkin kita ingin orang mengetahui kita ambil berat dan sayangkan seseorang sekalipun kita mungkin padanya bukanlah sesiapa... Mungkin tempat untuk disinggah2 atau diluahkan kelelahan yang tak mampu orang lain berikan teduhan seperti mana diri kita... Walaupun, adakalanya kita terasa sangat bodoh menjadi orang itu... Tapi kita tetap biarkan diri kita menjadi sedemikian... Sebab kasih sayang kita terlalu dalam.... Tak dapat diukur dengan apa2 skala pun... Teruk kan? Paling lelah bila perjalanan untuk kematangan itu mengambil masa terlalu panjang.. Bertahun2... Sangat lama.... Dan masih tertipu dengan jangkamasa dan waktu itu..... (Hahahaha... Saya sedang mentertawakan diri sendiri sebenarnya... Sekalipun ada air jernih di penghujung kelopak mata)

Kesian pada diri sendiri tanpa usaha untuk mengeluarkan diri dalam kepompong kehidupan ini, bukanlah menjamin sesuatu yang positif... Malah... Ianya mendatang kerugian pada diri sendiri... Lebih parah jika terus2an dibiarkan.... Menunggu tanpa keputusan adalah sesuatu perkara yang paling bodoh saya rasakan... Melepaskan sesuatu yang bukan dalam genggaman kita adalah antara cara yang terbaik... Mengakui kesilapan lalu, memohon keampunan daripada ALLAH, muhasabah diri, tekadkan semangat untuk terus berjuang, belajar melupakan kenangan terindah yang tiada titik noktahnya pasti membuka sesuatu ruang dan peluang jika kita benar2 ingin melakukannya....

Saya dikatakan pandai bercakap... Walau sebenarnya saya bukan dalam kategori cakap banyak... Bukan jugak seorang yang peramah... Mungkin kelebihan saya, sangat mudah melemparkan senyuman dan tidak lokek dengan ukiran bibir itu... Dan pastinya akan ada yang saya boleh ubahkan dalam hidup saya... Tapi kadang2, kalau mai asukan jahat dalam hati ni... Macam nak kata... Memanglah saya pandai bercakap sebab saya bukan orang yang tak berpendidikan... Kihkihkih... Eeee... Tak bek......

Saya dah tak muda lagi... Tapi tak lah dianggap terlalu TUA sehingga seolah2 tak laku lagi di usia macam ni... Dan pastinya, semua orang pernah melakukan kesilapan dalam setiap kehidupannya... Dan saya jugak tidak terlepas dari perkara2 yang tidak baik dalam kehidupan saya... Sebab saya bukanlah manusia yang sempurna.... Buruk sangatkah fizikal saya? Saya rasa sekalipun saya tak cantik seperti selebriti, ada jugak yang dok try2 tackle saya... (Hahahahaha.... Saja buat juai mahai kan?).... 

Sekarang, saya ingin terus melangkah, melupakan segala kesedihan saya... Hiasi diri saya selayaknya... Membuka pintu hati saya untuk insan2 yang ikhlas sayangkan saya.... Dan ikhlas untuk menerima saya seadanya... Soal kekayaan bukanlah terletak pada kita... Pastinya ada jalan sekiranya ada usaha... Saya pun bukanlah sengkek sangat sampai semuanya kena bergantung pada orang lain kan?.... 

Saya bukanlah terlalu pandai dalam akademik... Tetapi ada jugak kelebihan saya berbanding insan lain dalam bidang kerjaya saya... Yang tujuan saya bukan untuk dipamer2... Pengajian Sarjana Muda saya dulu adalah kerana tanggungjawab saya pada keluarga untuk mengubah hidup keluarga, Pengajian Masters saya adalah janji saya pada arwah AYAH saya, Pengajian PhD saya adalah untuk penambahbaikan dan matlamat pengajian tertinggi saya... Saya cuma ingin mengejar apa yang saya impikan... Soal jodoh dan pertemuan... Biarlah ALLAH yang uruskan... ALLAH dah janji... Orang baik, akan dipertemukan dengan orang yang baik2 jugak... Mungkin saya bukanlah BAIK untuk seseorang yang saya perlukan... Atau mungkin jugak ALLAH ingin saya menjadi baik untuk menerima orang yang baik2.... Inshaa ALLAH....

Saya tak nak menyesali kehidupan saya... Saya ada segalanya... Sekalipun tak semewah orang lain... Tapi kudrat ini cukuplah untuk menyara kehidupan saya... Alhamdulillah.... Dan terima kasih atas pertanyaan dan persoalan yang tiada jawapan itu... Sekalipun ianya sangat menyakitkan hati saya... Tapi, disebabkan itulah saya GAGAH melangkah untuk tapak yang seterusnya...... :')

No comments: