“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Tuesday 23 July 2013

Ramadhan 14, 1434H ~ Kita Bukanlah SIAPA-SIAPA Pada SESIAPA

Bismillahirrahmanirrahim....
Dengan kalimah inilah moga dipermudahkan perjalanan kita seharian terutamanya dalam keadaan hati yang kurang tenteram... Oh.. Sebelum tu... my CHIPSMORE ni dah turns 10 month today!!!... Gambaq ni cilok dari FB Abi dia... Semakin itam... Semakin banyak akai... Semakin lasak... Dan yang tak bopa syoknya, semakin kuruih... Saya suka baby montel.... Tapi mak cakap... Kalau dia ikut belah family kami... Kecik2 memang kuruih.. Tapi bila age mai 3 years and above baru gemok... Tapi bila besaq2 gemok, tak laku lak nanti... Tak dak sapa mau... Muehehehe... Tak pa... Tak dak orang mau pun tak pa.. Janji Zara jangan susahkan orang.. Belajaq pandai2... Keja elok2... Ingat pesan maklong naaa... :P




Sat jaaa... Dah masuk hari ke 14 berpuasa.... So far sampai setakat la ni cuma berjuadah di PARAM sekali ja... Berbuka di luar pun sekali ja... Lain2 semua kat umah... Lately ni, balik keja tak larat... Malam sakit kepala... Perut buat hal.... Erobic tak pi langsung.... Sebulan posa... Sebulan cuti... Takut gak berat nek... Tapi dok timbang setiap hari, alhamdulillah... menten lagi... Tapi tak turun pun... Hikhikhikhik.....

Pernah dak dalam hidup kita rasakan diri kita sebenarnya bukanlah sapa2 pada sesiapa pun... Petang tadi sementara nak tunggu waktu bukak posa... Jatuh ayaq mata saya... Mulanya terfikir tentang nasib diri... Sebaik mana pun orang nampak perjalanan hidup kita, pastinya ada sesuatu yang kita cuba sembunyikan... Yang mungkin kita tak mampu ceritakan pada sesiapa pun... Yang mungkin jugak kalau kita ceritakan pada orang sekalipun yang paling kita percaya pun orang tak kan dapat rasakan apa yang kita rasa..... Semakin meningkat usia kita, semakin kita menjadi perahsia dengan keadaan diri kita....

Dari hari ke hari... Saya mula perbetulkan hidup saya... Mula mencari kesempurnaan... Pada usia macam ni... Saya cuba untuk memberikan kebahagiaan pada diri sendiri yang saya kira sudah tidak punyai jalan lain untuk mengharapkan pada orang lain.... Pernah dak anda terasa seperti saya? Mungkin sebab hidup sorang macam ni... Kita tak boleh menjadi dan memahami hidup orang lain... Tapi jauh di sudut hati saya... Saya sangat terasa.... Cuma... Saya nak belajar tutup mulut dari berbicara... bertanya... bercerita... dan biarlah lama2 hilang ditiup angin sekalipun hati saya tak siapa yang tahu..... Andai itu yang terbaik, maka biarlah saya kuat untuk menempuhnya..... Kalau itulah yang hanya ada dan terbaik untuk saya, biarkan ianya kekal sebegitu... Andainya bukan untuk saya... Berikanlah hati saya mudah menerima dan berpaling dari terus2 memegangnya.... Moga dipermudahkan.... Belajar untuk kunci mulut untuk berbicara.. Sekalipun hati sangat2 kecewa... Lama2 pasti akan menjadi biasa2.... 



















Ibarat himpunan pen dalam cawan tu... Walaupun banyak jenis pen yang hebat2 di situ, jika ada sebatang yang bukan dari kategorinya, ia tetap nampak ada kelainan... Tetap jugak orang akan cakap pen itu bukan layak terletak di situ... Sekalipun, ink pada pen yang mahal mungkin tidak selancar dan sebaik pen yang murah harganya... Macam tu jugak kita sebagai manusia.... Kalau diberi peluang memilih antara banyak pen yang terletak di situ, mungkin kita tidak akan memilih untuk menggunakan pen murah kolometrico tu... Sedangkan di pentas menjawab peperiksaan... Pen tersebut yang layak kita gunakan... Kan?

Hidup kita sebagai manusia macam tu lah.... Kita sebenarnya bukan sapa2 pun untuk sesiapa... Kita mungkin kurang dari satu sudut tetapi mempunyai kelebihan dari sudut yang lain... Kita tidak nampak apa kelebihan yang kita boleh ketengahkan tetapi kita sering berkeinginan untuk menjadi hebat seperti orang lain.... Kita ingin duduk di tempat orang yang kita nampak sangat hebat di mata kita sedangkan orang itu kehidupannya lebih tidak selesa berbanding kita....

Saya sedang belajar untuk erti mensyukuri dan memperindahkan kehidupan saya.... Kadang2 tumpuan saya lebih di pejabat... Tumpuan saya lebih kepada insan yang saya sayang sedangkan tumpuannya bukanlah pada saya pun.. (hahaha... air mata saya mula berdiri di sekeliling kelopak mata...)... Saya mula jauh dari orang2 yang sepatutnya saya sayang... Saya mula menjadikan isu pendidikan yang sepatutnya saya utamakan menjadi faktor yang kurang penting dalam hidup saya... Sedangkan saya tau... Saya perlu menjadi kuat untuk meneruskan cita2 saya... Tiada sesiapa pun yang dapat membantu saya selain diri sendiri.... Kenapa saya perlu menangis dan merintih atas kebahagiaan orang lain?.... Sedangkan saya jugak mampu manjadi bahagia seperti orang lain... Ohhh... Tak baik merintih atas suatu kekusutan hidup sekiranya tidak belajar untuk melupakannya... Kan?


































Alhamdulillah... Sekalipun hati melayang2... Keje saya siap... Sempat semak minit mesyuarat staff di unit saya yang tertangguh 2-3 hari.... Sempat edit Prosedur Kerja Operasi MS ISO untuk Unit saya.... Banyak jugak... Ada 3... Nak kena review apa yang sepatutnya.... Sebelum menjelang raya... Lepas raya dah kelam kabut dengan macam2 aktiviti dah.... Saya nak bercuti panjang... Banyak urusan yang perlu saya selesaikan... Sebab lepas raya tak boleh bercuti panjang.... Nak kena uruskan hal kerja yang menunggu penuh list dalam schedule saya... Hahahahaha....

Saya rindu kat dept lama... Sekalipun dept tu yang saya tak nak masuk... Tapi tak lah terperap sorang dalam bilik macam ni... Rindu keriuhan dept tu yang tak de sifat dengki dan bermuka2... Semuanya saya belajar dari situ... Mungkin ALLAH takdirkan saya bukan untuk memegang jawatan terlalu besar... Bersederhana selayak mungkin... Bergaul seadanya tanpa mengira pangkat dan menjadi orang yang biasa2 sahaja... Alhamdulillah... Jika rezeki saya setakat ni... Saya redha.... 


































Rezeki berbuka puasa untuk hari ke 14 saya dan mak seperti yang tertera.... Alhamdulillah.... Rezeki puasa sama macam bulan2 tak puasa... Masak selayaknya....
  1. Ikan masak cabai
  2. Daging masak kicap
  3. Tomyam ayam
  4. Bubur lambuk (Pengarah PPAK buat kenduri)
  5. Cucoq bawang
  6. Agar-agar milo
  7. Air limau kasturi asam boi
  8. Air sirap
  9. Nasi putih ngan kurma (wajib ada laa kan?)






















No comments: