“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Wednesday 19 January 2011

Berat MATA Memandang... Berat Lagi Bahu Yang MEMIKULNYA....

Before tu... Nak inform yang gambar di atas ni... Tak dak kena mengena langsung dengan entry kali ni... Cuma bila tengok gambar ni rasa macam comel sangat2... cute... dan macam sayang ja nak makan bila kena ngan tata riasnya... Nak letak gambar2 lain... Tak dak lah pulak... Tangan tak laju tangkap gambar dah terutamanya time2 hari keje ni... Tak dak masa kot... Tak larat sama... Nak teruskan buat esemen... Otak full... Nak tido... Mata tak bopa rasa nak pejam lagi... So... jenguk2 kat sini... Singgah2 sat... Sambil on jer dan dengar lagu dalam blog ni... Syahdu ja kan??? Erm... Setiap lagu yang di masukkan dalam blog aku ni... adakalanya ikut musim... ikut sedap nak dengar.. ikut makna terkena ngan diri sendiri... As usual... Lebih sukakan yang slow2 rentaknya dan tak semakkan kepala... Ngeeeee....
.
Terfikir sat... Congak2 sat... Apa yang diperlukan dalam hidup ni kan?? Ikut nafsu gila tu.. Macam2.... Setiap pagi... Setiap kali aku drive keta ke ofis.. Dan adakalanya time balik dari ofis... Bila tengok orang naik basikal.. naik motor... tengah panas.. tengah ujan lebat... Hati sayu sangat... Sometimes... Cuba letakkan aku di tempat depa... Basah kuyup... Terbakar kulit kena panas... Jadi sebak pun ada... Dan2 terus tingat kat arwah ayah... Macam tu lah yang dia rasa nak sara kami sekeluarga.. Tapi aku sekarang ni... Masih boleh lagi berada dalam keta yang berhawa dingin... Walaupun keta tu kategori tak mewah dan masih berhutang dengan bank... Tapi masih lebih baik berbanding dengan orang lain... Dan bila memandang orang yang berkereta mewah... dan bila ke shopping complex... menjinjit paper bag yang berjenama... Terfikir jugak... Dari mana datangnya kemewahan yang mereka miliki tu kan???... Macam2.... Ya... Macam2 yang terlintas dalam kepala otak ni...
.
Dulu... Masa time keje kat KL... Sungguhpun gaji tak banyak mana... Masih leh kirim ke kampung... Masih leh bayar sewa umah.. Makan... Beli barang2 keperluan sendiri sikit... Mungkin time tu jenama tak penting sangat kot... Hahaha... Bahaya sebenarnya kalau dah mula mendampingi benda yang mahal2... Dan untuk berpatah balik ke level yang rendah sikit dari sedia ada tentu rasa susah kan??
.
Masa skolah2 dulu.. Cikgu cakap.. Mak ayah cakap.. Orang cakap... Kena belajar bagi pandai2.. Nanti keje besar2... Tapi zaman la... Dapat 4 flat pun... Lom tentu dapat keja elok... Ya.. Aku dah tak percaya semua tu lagi... Bosan dah dengar ayat2 macam tu... La ni... Nyesai pun ada... Kalau dulu study betoi2... Tak main2... Mungkin tercapai cita2 sejak kecik nak jadi doktor... Nak mengasah adik2 pun.. Yang lakinya ambik engineering tapi tak mau guna.. Nak berniaga.. Yang lagi sorang pun.. minat bidang architecture/surveyor dan sewaktu dengannya... Dan nak harap dapat didik anak2 sendiri jadi bijak... Memang tak nampak bayang pun... Nak bela anak angkat.. checking prosedurnya.. Todia.. payah amat untuk orang bujang macam aku ni... So, menumpang kasih anak2 orang lah... Lepas sorang... Sorang lak... Jadilah... Ohh... Kalau dulu aku mengaji pandai... mesti aku jadi doktot... Aku rasa kan.. Jiwa aku.... Memang jiwa suka jaga pesakit... Nurse tak minat lak... Hehehe... Lucu kan?? Tak palah... Jaga sapa2 sakit pun jadilah... Sebab time tu kita akan rasa betapa beruntungnya kita diberikan kesihatan lebih baik dari orang yang kita jaga... Sekalipun... bila dikenang2kan saat dok hospital tu seksa.. Saat operation tu sakit... Nak mangkit payah... Nak jalan payah.. Nak pi toilet payah... Nak makan pun payah... Tapi bila ada orang yang kita sayang dok kat sisi kita... Mesti kesakitan tu hilang kan???
.
Teringat... Suatu masa dulu... After lepas aku operation... Sakit amat wei... Dalam hati rasa macam nak mati... Sakit kepala.. Mungkin kesan bius tu... Ada jugak orang tolong sapu minyak cap kapak.... Nak muntah, ada orang bangunkan badan aku separuh dan tadah muntah2 tu... Tapi orang tu dah tak dak dah... Dan tak kan kembali lagi... Sedey wei.... :'(... Rindunya aku pada dia.... Sangat2 rindu... Kalau demam... selalu tanya nak minum laici dak... Hihihi... Sampai laaa ni suka minuman tu... Tapi lepas tu... Masuk wad... sendiri2... Nak pi toilet... gagah sendiri... Nak jatuh pasai rasa pening... pegang besi sendiri.. Nak makan... suap sendiri... Kalau tak larat bangun... Dok diam ja... Lapaq kaa.. apa kaa.. mana ada orang peduli... Sapa pun tak jaga... Sendiri-sendiri semuanya....
.
La ni pun... sendiri jugak.... Sakit demam... drive sendiri pi cari ubat... Tak larat ka... Dok dalam bilik sendiri2... Semua sendiri.... Semua keputusan buat sendiri2... Mana ada sapa nak tegah... Tak dak sapa nak halang... Bila ada orang yang muncul untuk ditanya... Kadang2... mengambil berat... dan kadang2.. melepaskan begitu saja... Jadi... kembali seperti sediakala... Sendiri-sendiri jugak....
.
Sebenarnya kan... Mana ada manusia yang diperlakukan secara tak adil oleh ALLAH... Kita yang mencorakkan hidup kita sendiri... Ingin mengecapi kebahagiaan.. carilah... Kalau tak dapat sekarang.. mesti dapat nanti... Kadang2 apa yang dikurniakan kebaikan pada kita... kita tak nampak.. sebab kita asyik melihat kelebihan yang ada pada orang lain... seronok melihat kebahagiaan orang lain yang kita anggap lebih hebat dari kita sedangkan kita sudah pun mengecapinya kan??? Tu tandanya kita tak pernah bersyukur... Selalu inginkan yang lebih baik dari yang sedia ada hinggakan kita leka dengan apa yang kita miliki... Kena belajar untuk menjadi seorang yang lebih bersyukur... Peringatan untuk diri sendiri ni sebenarnya..
.
Sekarang... Aku cuba untuk mengumpul kekuatan... Meleraikan kekusutan yang masih ada dalam diri... Merealitikan kehidupan dan diri aku yang sebenarnya... Berpijak pada bumi yang nyata... Dan paling penting.. Memberi dan membuka peluang untuk mengecapi kebahagiaan seperti insan-insan lain... Dan sejak akhir2 ni... Banyak persoalan yang timbul... Perlukah kita menyeksa diri sendiri untuk memberikan kebahagiaan pada orang lain???... Dan jawapan aku.. Terpulanglah... Mana ada luka yang tak pedih kalau disiram dengan garam??... dan... anggaplah... setiap penyakit tu pasti ada penawarnya...... Betulkan???

No comments: