“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Wednesday 4 January 2012

MengHARGAI Diri Sendiri....

Adakalanya... Kita perlu menghargai diri sendiri... Adakalanya juga, kita perlu mementingkan diri sendiri... Adakalanya juga, kita perlu memberi kekuatan pada diri sendiri supaya tidak diperalatkan oleh orang lain.... Diri saya hanyalah insan biasa... Adakalanya terasa sangat marah... Tapi tak terluah... Adakalanya terasa sangat berkecil hati... Tapi tidak tahu dengan siapa ingin berbicara... Dalam usia kematangan saya begini... Saya ingin selalu membahagiakan diri saya... Berlaku jujur semampu yang boleh... Dan malangnya... Di pihak lain... Menyembunyikan sesuatu yang memang seringkali disengajakan.... Terfikir... Andai ada yang menabur budi, wang ringgit dan akhirnya manyakitkan... Adakah itu yang kita nak dalam hidup kita.... Mungkin fahaman kita tak sesempurna fahaman orang lain... Tapi itulah kita yang bergelar manusia... Sering terasa diri selesa bila cuba menyakitkan hati insan lain... Moga saya dipermudahkan jalan saya oleh-NYA... Moga saya tak salah berbicara bercerita itu ini sedangkan bukan ada insan yang ingin berkongsi suka duka sepertimana kita cuba masukkan diri mereka di dalam sebahagian dari hidup kita...


Benarlah kata2 yang baru saya dengar... Kita tak boleh percaya 100% kepada orang sekalipun serapat mana dia dengan kita... Simpanlah 30% perasaan tidak percaya... Saya silap... Seringkali salah menafsir.... Apabila mula percaya pada seseorang... Semua perkara nak cerita... Kelemahan saya.... Bosankah saya?? Ya.. Kadang2 saya terasa sangat bosan apabila terlalu mempercayai orang.... Yang sebenarnya.... Pada dirinya... Tidak menganggap kita adalah sebahagian dari hidupnya... Saya terasa diri sangat tak bernilai... Sehinggakan perkataan demi perkataan malah situasi demi situasi yang sama berulang2... Saya tak suka....


Memohon MAAF memang mudah... Tapi untuk memberi kemaafan... Ianya melibatkan soal hati... Kalau berkali2... Kita mungkin sedia maklum.... Siapa kita padanya.... Moga ALLAH membuka hati saya untuk membuang jauh2 perasaan itu... Usia saya macam ni.... Saya tak perlukan semua hal remeh temeh lagi... Dan belajar menghargai diri sendiri... Belajar untuk memberi peluang pada diri sendiri untuk sesuatu yang lebih baik... Saya sudah cukup JUJUR.... Menceritakan itu ini.... Tapi... lain yang saya terima... Ketahuilah... Saya bukan AHLI NUJUM untuk mengetahui setiap gerak gerinya... Tapi ALLAH itu maha ADIL..... Maha MENGETAHUI akan apa setiap yang berlaku.... :)


Air mata ini tak sepatutnya gugur... Tapi hati saya masih rapuh dengan apa yang saya tahu... Saya menepis apa yang diceritakan sekalipun masih ragu2 dengan keadaan itu... Malah... Nampak jelas dari hari ke hari kebenarannya... Hati mana yang boleh bertahan??? Hati mana yang boleh menepis semua itu.... Ya.. Saya sangat sedih.... Tapi ini adalah permulaan buat saya....


Ya ALLAH... Berikanlah saya kekuatan untuk meneruskan azam dan tekad... Supaya perjalanan hidup saya sentiasa ceria.... Sekalipun saya sedang melangkah keseorangan menghadapai getir hidup saya... Hanya ALLAH yang maha mengetahui setiap yang terjadi..... Dan pastinya saya adalah insan yang sangat KUAT untuk menerima ujian kecil ALLAH ini.... Amin.....


1 comment:

zam jittsb said...

saya tersentuh dgn kisah serta liku liku perjalanan hidup awak ... apa yg pasti awak kena tabah dan kuat serta perlu di ingat andai nye awak tidak merasa bahgia pada saat ini ,,,tp sinar kebahagiaan untuk diri awak pasti sedang menanti di hadapan ...