“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Monday 16 May 2011

Tiada Yang KENA Mengena....

Secara luhurnya.... Saya sebenarnya letakkan tajuk ni macam ni... Sebab... Entrynya tiada kene mengena dengan gambar2 yang saya paparkan di sini.... Ini adalah gambar2 sekitar perjalanan saya dan famly ke Shah Alam pada 11 May baru2 ni untuk meraikan majlis konvokesyen saya di UiTM Shah Alam.... Cuma... Di kala ni... Fikiran sedikit rasa terbeban dengan pelbagai perkara yang datang.... Sekalipun malas nak layan... Terpaksa saya hadapi jugak...
Lucunya... Semalam -15 Mei 2011- adalah hari kerja saya... Nama pun dok Kedah kan... Ahad keje.... Sabtu sebelum tu... Boss saya call inform tentang meeting Persatuan Pustakawan Malaysia (PPM), Kumpulan Utara... Disebabkan saya sebagai Setiausaha... Segala agenda dan senarai kehadiran... Perlu saya sediakan sebelum jam 9 pagi berangkat ke UUM dengan menaiki kenderaan jabatan bersama-sama dengan boss saya serta Ketua Pustakawan dari Kolej Universiti Insaniah (KUIN).... Tergesa2 kan?? Apatah lagi keadaan saya yang baru masuk keje setelah seminggu bercuti... dan sebelum tu 2 minggu berkursus... Segalanya kucar kacir.....
Oklah cite pasal tu.... After meeting2... Jam pun menunjukkan kol 1... Tiba masanya nak balik... Paling best.. boss saya dalam perjalanan balik dari UUM... Dok kalut2 ngan function petang tu yang akan bermula jam 230 petang... Saya pun tak pasti function apa... Dan senang sekali ayatnya.... "Murni... Satgi jadi emcee naa..." Hahhhh!!!!!!!... Sangat lucu kedengaran.... Macam mana nak jadi emcee... function apa pun tak tau... Pastu agenda pun tak tengok... Disuruh jadi emcee tanpa prepare apa2?? Kalau taklimat oklah jugak... Ni function yang dihadiri lebih dari 200 orang peserta.. Dan jugak.. yang hadirnya adalah dato2/datin2/profesor2..... Kalau menolak time tu... Pasti saya jugak yang kena... So, resultnya... Lebih baik saya terima... Dan... Siapkan or prepare apa yang sepatutnya....
Saya sedar.... Saya bukan terlalu bijak untuk menjadi emcee... Tapi mungkin ini adalah tuah yang ada pada saya... Jika 6-7 tahun lepas... Kalau keadaan ini terjadi pada diri saya.... Tentu tangan seram sejuk.. Muka pun nampak lain.... Tapi alhamdulillah... Saya bertindak ala2 profesional... Mengacarakan majlis setermampu mungkin... Dan bila di akhirnya... Bila orang datang di penghujung majlis... Merakamkan ucapan TAHNIAH.... Dan orang2 itu.. bukanlah calang2 orang... Orang2 itu adalah insan yang hebat martabatnya di mata umum... Apa perasaan kita pada masa tu.... Dan selalunya di setiap function yang saya kendalikan... Tidaklah mengecewakan saya... Alhamdulillah... Ini adalah anugerah... Yang mungkin tiada pada semua orang..... Dan saya sangat bersyukur dengan kemampuan saya.... Biar orang bercakap apa tentang diri saya... Paling penting... Saya ada kemampuan saya sendiri berbanding orang lain...

Walaupun... Kadang2 saya rasa... Keje saya selalu ditolak ke sana sini... Hakikatnya... Saya amat terharu bila boss saya awal2 pagi... Sudah mengucapkan TAHNIAH kepada saya atas kejayaan saya mendapat pengiktirafan tamat pengajian di peringkat Masters baru2 ni... Apatah lagi... Bila dalam mesyuarat... berkali-kali dia bercerita pada AJK yang hadir dan berkali2 jugak mengucapkan TAHNIAH pada saya.... Terima kasih pada boss sya... Saya sangat terharu... Sebab... Saya asalnya dari keluarga yang sangat sederhana... Tidak hidup senang.... Tidak setanding kawan2 yang lain... Dan perjalanan hidup saya juga tidak selaju atau sepantas orang lain... Saya mempunyai sebuah keluarga yang lengkap (mak, dan 3 orang adik) sekalipun ayah telah pulang kerahmatullah 5 tahun yang lalu... Dan saya juga belum berpeluang mempunyai keluarga sendiri seperti orang lain.... Sungguhpun begitu... Saya boleh menujukkan kemampuan saya dengan apa yang saya miliki sekarang ni....

Saya sedar... dan sangat sedar... Sejak pengajian saya 2 tahun ni... Saya banyak abaikan insan2 di sekeliling saya... Terutamanya keluarga saya... Tambahan pula, saya hanya hidup dan terkurung di dalam bilik saya... Segala keserabutan.. kepayahan... Hanya bilik itu yang menyaksikan segalanya... Saya banyak mengabaikan penjagaan diri saya... Sakit demam saya... Saya bersikap mementingkan diri dengan menghambakan diri dengan keje2 seharian saya... Sehinggakan saya amat kecewa bila saya di transfer sana sini... Tapi hakikatnya... Inilah menjadikan saya lebih matang... Lebih kuat.... Dan ingin membuat perubahan dalam hidup saya... Dan saya sangat harapkan ada sinar yang menanti saya dalam perjalanan hidup saya...


Sebenarnya.... Saya sangat rindukan kehidupan saya yang dulu... Tidak bergantung harap dan mengharapkan orang lain... Tidak dikongkong dan membuatkan diri saya tidak senang untuk membuat keputusan hidup saya sendiri... Cuma... Saya belum mampu untuk menuju ke arah itu... Hilang ayah... macam saya sudah tiada pandu arah yang betul... Saya banyak terpesong... Dan buat masa sekarang ni... saya akan terus berdiri demi ayah... Demi janji saya padanya... Demi memberikan keyakinan pada mak... Demi memberikan contoh pada adik2... Yang orang susah macam saya... Pasti ada peluang untuk berlari sekuat orang lain... Dan mendapat tempat di mata umum.... Dan.. Buat AYAH.... Anakmu telah membuktikan kemampuan walaupun telah banyak perkara2 yang tak sepatutnya dilakukan... namun... Janji telah ditunaikan... Sudah habis belajar... Sudah mampu bantu mak besarkan adik2.... Dan kalau tanpa saya pun.. Pastinya semua akan berjalan dengan tenang dan seadanya..... Alhamdulillah..... Syukur....

No comments: