“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Saturday 9 July 2011

KEJAYAAN TIdak Datang BERGOLEK....


Demi ALLAH... Saya tak berniat nak menjadi SINGA JADIAN di pagi2 hari terutamanya di hari cuti2 saya... Seingat saya... Saya ingin menyempurnakan hari saya sebaik mungkin... Saya cuba untuk menjadi yang terbaik dari hari2 sebelum ni.. Saya ingin menjadi insan yang kuat hatinya... Yang kental naluri dan yang terbaik untuk diri saya dan family saya... Sesudah settle menjadi SINGA JADIAN pagi ni... Saya mententeramkan diri dengan menyidai kain di ampaian... Cuba mencari lagu2 yang menenangkan hati dan diri saya... Dan berkumandanglah lagu MAHER ZAIN dari ruangan utube di lappy saya... InsyaALLAH... U'll find the way... dan ketika ini... air mata saya jatuh setitik demi setitik... Terasa salahnya saya sehingga membuatkan air matanya keluar mencurah2... Duhai adik... Maafkan saya.... Saya marah... Sebab saya sayangkan awak... Saya tak suka hati awak rapuh di awal permulaan awak... Kena ingat... Sebelum kita berjaya... Pastinya kita akan diduga dengan macam2 perkara.....


Bagi saya... Yang sangat penting dalam hidup kita yang mengimpikan kejayaan adalah kekuatan dalaman diri kita.... Dan sebenarnya tak perlu terlalu bergantung dengan orang lain... Sekalipun ada orang yang bersiap sedia untuk menyambut kita dari belakang andainya terjatuh.... Adik,... Ini adalah permulaan untuk berjaya... Jangan terlalu rapuh hati dengan dugaan itu... Kalau tidak... Pasti kita tidak dapat teruskan semua ni tanpa adanya seorang ayah... Kena ingat tu... Kehidupan kita dulu bagaimana.... Dan betapa kita telah berusaha sekuat mungkin untuk mendapat tempat seperti sekarang.... Betul kan???? Jadikan AYAH sebagai IDOLA untuk kita berjaya.... Supaya... kita ada TARGET untuk sesuatu yang ingin kita capai...

SINGA JADIAN ini... Cuba untuk bercakap tentang disiplin diri... Sebab... Saya tau.... Tanpa disiplin dan pengurusan masa yang betul... Kita akan tinggalkan semuanya... Malah ketinggalan... Dari insan2 yang lain... Mana ada sesuatu baru akan berjaya dan gah di pandangan orang... Dan bukan mudah untuk mendapat perhatian dari orang kecualilah kita telah menempa nama... Berusaha sesungguhnya... Cuba buat yang terbaik... Dan kuatkan hati.. Maka pastilah ada jalan yang terbentang di hadapan kita.... Cuma... Di akhirnya perlu bersyukur dan tidak riak di mata orang... Sebab... Orang sekarang sudah dapat menilai... Mana yang betul dan tidak... Tak perlu di gah2 kan kebolehan dan keterampilan yang sedia ada... Dan sekiranya mendapat cemuhan... Cuba untuk bersabar... Tersenyum dan tak perlu cakap apa2... Biarlah tangisan hanya diluahkan di ruangan kecil... Tanpa dilihat oleh orang lain.. Dan katakan pada diri sendiri... "Aku jugak manusia seperti orang2 lain yang telah berjaya"... Pasti ada kesilapan yang kita telah buat... Dan cuba untuk motivasikan diri sendiri... Gagahkan hati untuk menempuh dan merempuhnya... Dan pasti hati akan jadi kuat.... Itulah yang kakakmu lakukan ni dik... Pernah tak kalian mendengar keluhan kakakmu dalam pelajaran?? Dalam kerjayanya?? Pernah tak kalian melihat air mata ini jatuh ketika kakakmu sangat takut menghadapi keadaan dan waktu sulitnya??? Pernah tak kalian tanya bagaimana kakakmu berusaha untuk memajukan dirinya??? Mungkin jugak kakak kalian ni... Selalu nampak macam ok2 ja... Selalu kalian nampak kelibat ini di ketika hari2 cutinya hanya terperap di bilik.. Dengan diselimuti buku2 sekolahnya... di kelilingi dengan kamera dan lens2nya... Tapi kalian tak terfikirkah yang itu sebenarnya adalah teman penghibur dan menjadi kekuatan semangatnya di kala dia rasakan tiada sapa2 lagi untuk dia mengadu... Tentu kalian tak terfikir pun tentang semua ni kan??

Adik... Jangan mengalah di awal perjudian hidup ni... Kerana jatuhnya seseorang itu adalah disebabkan ALLAH ingin memberikan sesuatu yang lebih baik untuk perjalanan hidupnya... Kalau tak... kkita tak sedar dan terus leka dengan kurniaannya... Mungkin jugak SINGA JADIAN ini tidak pandai untuk memujuk... Tapi SINGA JADIAN ini telah banyak berjuang dengan cara dan motivasi dirinya sendiri.. Untuk berpijak sehingga ke peringkat sekarang ini... Maafkan SINGA JADIAN ini kerana menyebabkan air mata itu mengalir ke pipimu... Tapi sebenarnya ini adalah tanda KASIH SAYANG yang terlalu tinggi nilainya dan tak mampu diucapkan di bibir.... Moga kembali menjadi insan yang kuat... Dan ingat... Jangan terlalu mengharapkan insan lain yang belum tentu menjadi hak kita... Kerana... kejayaan dan kegagalan sebenarnya adalah berpunca dari kita... Bukannya datang dari orang lain... Orang lain hanyalah sandaran dan kayu sokongan untuk kuatkan semangat dan capai impian kita... Ingat ya.... Dan di masa terluangmu... Jangan lupakan insan yang pernah berbakti pada kita walau sekecil mana pun bantuannya itu.... (Tarik nafas dan lepaskan... Kalau perlu menangis... Menangislah.... Dan cuba bangun untuk hari2 seterusnya....)

No comments: