“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Friday 8 July 2011

JUMAAT Yang Terisi....

Agak berminggu2 jugak saya tak menziarahi pusara AYAH... Walaupun mak dan Eimien tak pernah miss setiap pagi JUMAAT... Saya ada macam2 kekangan sejak kebelakangan ni... Termasuklah faktor2 memang tak dibenarkan menziarahi kawasan perkuburan... Orang pompuan kan??? Tapi alhamdulillah... Pagi tadi sempat untuk menziarahi pusara ayah... Pi dengan mak... Berdua jer... Sebab Aton dan Eimien... Sedang menguruskan KOPITIAM yang baru masuk hari ke-3 pembukaannya...




Jalan2 nak masuk ke kawasan ni... Dah mula dikelilingi rumput2 tebal... Dan mungkin jadi macam ni sebab kebelakangan ni... Cuaca hujan2 dan mudahlah untuk rumput2 menjalar kat kawasan subur macam ni... Rasanya... Selalu seminggu sebelum bulan RAMADHAN akan diadakan gotong royong membersihkan kawasan ni... Mungkin jugak... Mungkin seminggu dua ni.. Cuma... Kalau yang datang bersihkan pun hanya saudara terdekat jer lah... Membersihkan kubur ahli keluarga mereka sendiri....


Sekejap ja kan?? Dah lebih 5 tahun ayah meninggalkan kami sekeluarga... Dan gambar di atas... Sebelah kubur arwah ayah tu... Yang di simen kelabu tu... Adalah insan yang dekat jugak dengan keluarga kami... Kami pun tak tau jenazahnya dikebumikan di situ... Tahu pun ketika hari raya setelah setahun pemergian ayah... Kebetulan ada keluarganya yang datang ziarah... Kecikkan dunia ni???... Bukan sahaja berjiran masa hidup di dunia... Di alam lain pun duduk bersebelahan... Memang kuasa ALLAH tak de sape yang boleh ubah... Kita manusia hanya mampu merancang.... Dan satu cite yang mungkin pengalaman buat saya sendiri... Ketika melewati tanah perkuburan tu, kami difahamkan ada sorang lagi yang akan disimpan jam 11 pagi... Saja menjenguk2 liang yang telah dikorek... Sebab 2-3 hari ni, kadang2 ujan lebat jugak.. Turun tak ikut time... Dan melihat takungan air dalam liang tu... Cuba membayangkan keadaan diri saya jika tiba masa untuk dikebumikan... Dan... sorang pakcik menegur saya... Mengajak saya melihat apa yang ada di dalamnya... Dan jelas kelihatan... Sekujur sisi tubuh manusia yang masih lagi elok dibaluti kain putih... Dan papan kerandanya yang telah dikeluarkan.. Masih lagi tidak rosak... Kuat lagi kayunya... Menurut pakcik yang menjaga kawasan perkuburan tu.. Jenazah tu dah lama... Selalunya 10 tahun ke atas... Tapi balutan kainnya masih elok... Itulah kekuasaannya dan mungkin jugak amalannya... Walaupun pada mulanya.. Hati saya macam tak berani sangat nak menjenguk... Namun keinginan yang kuat menyebabkan saya berdiri di hadapan liang tu... Sebagai pengajaran dan satu pengalaman buat saya..... Dan dikongsi dengan semua orang jugak...


Di atas.... Kawasan belakang berdekatan dengan tempat ayah... Rupa2nya... Dipanjangkan tempat tu untuk jenazah2 yang baru... Tu lah... Macam lama ja saya tak sampai ke sini... Ntah bila mereka ratakan tempat ni.... Lama sungguh... Oh ya... Hari ni... Lepas selesai bacaan surah YASIN... Saya mengingatkan mak... Hari ni... 08/07/2011... Genap 34 tahun ulangtahun perkahwinan AYAH dan MAK... Hmmm.. Mak pun dah hampir lupa... :) .... Kalau ada Ayah, pasti ada jamuan makan besar lagi malam ni.... Dan... ketika menaip di sini... Saya tersenyum... teringat tentang kehidupan kami dulu... Mungkin walaupun ayah tiada... Tapi kenangan tu... Terlalu kuat di hati kami sekeluarga... Al-Fatihah untuk arwah Ayah... Amin....


Ohhh... Terselit pulak gambar roti canai ni... Ini namanya ROTI DOL.... Tak sure kat tempat/daerah lain ada tak menu ni... Bawah telur tu ialah... Roti Canai biasa jer... Tapi dibuat special menu macam ni... Dan rasanya memang tak mengecewakan... Mesti coba ni... Kan saya sangat suka mempromosikan makanan... Ngeeeee....



Banyak jugak tempat yang saya kunjungi hari ni... Lepas selesai menziarahi arwah ayah... Singgah makan... Lepas tu... Pi lak pasar besar... Beli telur ayam jer... Pastu singgah ke KOPITIAM Aton dan geng2nya... Sekadar nak meramaikan jer... Saja sonok tengok suasana dan keadaan kelam kabut dia orang tu... Maklumlah kan... Tempat baru... So far, macam oklah... Dan sempat jugak membuat kerja amal iaitu tolong basuh gelas... Hehehehe... Best!!!


P/S ~ Semua pic2 ni saya snap menggunakan camera OLYMPUS kecik yang banyak berjasa.... Sebab hari ni mood tak ada untuk membawak camera D90... Rehatkan dia seketika... But, gambarnya masih power kan?? Sikit pun tak diedit... Ngeeeeeee......

No comments: