“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Sunday 25 September 2011

My LONELY Journey....


Spec.... Ihsan from my CH... Pinjam sat untuk sesi snap picture ni...


Bismillahirrahmanirrahim.... Assalammualaikum for all readers.... Agak lama jugak mendiamkan diri... Bukan lupa.. Cuma belum ada waktu yang betul2 terluang untuk menghadap ruangan ini... Ape2 pun... This is my way to luahkan everything... Dengan cara ini... Dapat membuatkan saya rasa sedikit kuat untuk meneruskan kehidupan yang semakin hari dirasakan semakin mencabar... Moga ianya dipermudahkan..... Amin...


Last week.... Bz dengan keje2 ofis... Aktiviti budak2 yang kena handle dan attend... Belum sempat lagi nak story hal tu... InsyaALLAH di lain masa kalau berkesempatan.... Dan at the same time, saya terpaksa berhempas pulas dengan jadual study yang datang secara tiba2... Kalau setakat memerlukan keringat memerah otak boleh tahan jugak... Tapi... Soal kewangan, dan jugak soal lain2 yang sebenarnya saya tak nak fikir turut terpaksa saya fikir.... Dan sebenarnya, saya ingin menjadi lebih matang seperti matangnya destinasi pembelajaran saya.... Ape2 pun, alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar seperti yang dirancang walaupun ada yang terpaksa saya pinda last2 minute mengikut kesesuaian masa dan juga faktor2 lain yang perlu diambil kira.....


Kini, saya telah benar2 bergelar pelajar PhD... Walaupun telah mendaftar pada 14 August yang lalu.... Tapi bila kelas belum bermula, perasaan tu sikit pun tak rasa.. Antara percaya atau tidak... Saya sekarang telah berpijak pada paksi tersebut... Dan diharapkan saya dapat meneruskan hingga ke hari penuh bersejarah iaitu memegang scroll sekali lagi dan memakai topi bulat... InsyaALLAH.... Bilakah tarikh keramat itu?? 3 tahun?? 4 tahun?? Atau lebih lagi?? Saya pun tak pasti...


Jumaat baru2 ni... Saya menuju PUNCAK PERDANA lagi... Bersendirian.... Tanpa adanya keriuhan kawan2 seperti study di peringkat Masters dulu... Sedikit ketegangan saya rasa... Waktu tu, saya rasa saya telah menyusahkan orang lain.... Time tu lah saya rasa.. Kenapa pada usia ini, saya masih lagi tak boleh berdiri di atas kaki sendiri???... Saya sedikit menyesal... Kerana saya mempunyai kemampuan itu tetapi terlalu mengharapkan ihsan orang lain.... Dan sepatutnya, saya boleh survive diri sendiri... Dan perjumpaan hampir melebihi 2 jam itu bersama dengan student dan lecturers... Di mana kami dimotivasikan dengan pengalaman pengajian lectures tentang PhD menjadikan semangat saya mungkin tidak berkobar2 seperti orang lain.... Yang saya rasakan pada ketika itu, mereka semua mesti berbangga dengan tahap pencapaian pendidikan yang mereka ada dan untuk diperdagangkan masa dan ketentuan yang telah dipilih jalannya... Saya terasa amat kerdil sekali... Betul cakap salah sorang wakil senior pada hari tersebut... "PhD is a very LONELY journey"... Dan saya telah dapat rasakan perasaan itu muncul dalam diri saya sejak kebelakangan ni.... Perasaan itu telah wujud... Bagi saya, mungkin pandangan orang lain kagum melihat kemampuan study sampai ke peringkat itu... Untuk saya... Nothing untuk dibanggakan... Perjalanannya dan corak langkah yang saya perlu hayun tidak tahu bagaimana lagi bentuk rupanya.... Dan pada peringkat ini, saya rasa saya terlalu sunyi dan terpaksa melaluinya seorang diri... Dengan haluan hidup sendiri2.... MasyaALLAH....


Di hari tersebut... Lecturers nampaknya sangat prihatin pada student2 seperti saya.. Dan, saya amat bersyukur kerana walaupun kadang2 terasa dihentam oleh SV saya, at last saya tau dia sangat SUPPORT saya... Petang, after check out hotel saya kena sekali lagi attend untuk bersemuka dengan SV saya.. Yang pada waktu itu saya terasa sangat STRESS terpaksa berlari2 mengejar waktu untuk kembali semula dan berdepan dengan SV saya... And at last.... Saya rasakan dia sangat mengambil serius dengan saya sebagai anak bimbingannya... Mudah2an......


Saya berazam.. Untuk mengubah diri saya... Dan kalau boleh tidak mahu merungut dengan perjalanan hidup saya yang saya sendiri pilih.... Saya nak ceriakan dunia saya sendiri.. Sekurang2nya... Kalau saya tak mampu bergembira seperti orang lain... Saya tetap ada dunia saya sendiri... Dan... dari hari ke hari, saya ingin mengubah sesuatu supaya saya dapat mengecapi apa yang saya inginkan.. Saya mau hidup HAPPY2... Mau senyum semanis2 mungkin... Dan andai ditakdirkan sesekali menangis... Saya tidak lagi ingin berkongsi tangisan saya dengan sesiapa pun... Biarlah hanya diri sendiri yang mempertaruhkannya... Sebab... Saya ingin menjadi KUAT di pandangan mata orang lain... Walaupun hakikatnya.... Saya tidak sekuat mana pun.... Terima kasih pada insan2 yang mengagumi diri saya... Saya akan cuba berkongsi setakat mana kemampuan saya... Dan terima kasih pada insan2 yang selalu memberikan kekuatan dan mempermudahkan laluan saya... dan buat kawan2... Saya selalu ingin menjadi yang terbaik... Walaupun saya tau, bukan semua perlakuan saya dipandang baik pada pandangan mata orang lain... Ape2 pun... Semoga sukses dalam melayari bidang masing2.... Dan saya tau... Saya masih ada kawan2 baik yang selalu meniupkan kata2 semangat buat saya.... Alhamdulillah......

No comments: