“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Wednesday 7 September 2011

CEKALkah SAYA???

Ingin memaklumkan yang gambar2 ni adalah sekadar hiasan... Mungkin tiada kena mengena langsung dengan entry di sini... Ape2 pun.. Sangat suka capture gambar2 ni... Walaupun... Tangkap sendiri.... :) Mode sekarang... Risau sebab mak demam.. Ajak pi klinik tak mau... Hmmm.... Macam mana ni? Tapi dah pakat dengan Aton... Kalau dia balik jap lagi... Nak bawak jugak.... :'(


Sebenarnya... langkah kaki ni macam berat ja... Walaupun kadang2 rasa macam dah bersedia... Kadang2 pulak rasa 50-50... Hmmmm.... Tapi, langkah dah mula.... Diatur perlahan demi perlahan... Kadang2 boleh disamakan seperti kura2 jaa... Pertanyaan demi pertanyaan dipersoalkan pada diri sendiri... Dan sedang mencari2 kalau2 ada KECEKALAN hati tu... Kadang2 macam nampak... Kadang tak dak pulak.. Dan.. Adakalanya langsung tak terasa... Haaaa... Itu yang sangat payah tu.... Huhuhuhu....
Oh ya... Sebenarnya... Saya sedang memikirkan tentang pengajian saya di dalam bidang PhD... Ya... InsyaALLAH... dan Alhamdulillah... Sekarang saya sudah bergelar student PhD yang berdaftar secara sepenuh masa di Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana, Shah Alam pada 14 Ogos 2011 baru2 ni.... Dan jika tiada aral... Bakal mengikuti kelas bermula 24 - 25 Sept dan berikutnya pada 1 - 2 Okt 2011 ni... Kalau mengikut perkiraannya, saya kena attend untuk 8 modul berturut2 sebelum meneruskan lagi untuk progress yang seterusnya... Dan target saya untuk completekan PhD saya dalam masa 3 - 4 tahun dari sekarang... InsyaALLAH....

Oh ya, saya masih bergelar kakitangan PPAK lagi... Saya tidak mengambil cuti dan tidak berhenti bekerja... Walaupun mode full time... Saya cuma kena pandai manage waktu... Kekangan saya pada waktu ini adalah pengurusan masa.... Sumber kewangan pun sama... Tapi pasti ada jalannya... Kan??? Dan paling merunsingkan saya ialah jarak pembelajaran saya yang beratus kilometer... Tapi, saya malas nak jadikan tu semua alasan... Sebab... Saya dah terjebak pun... Yuran 1st semester dah saya bayar... Dan dah settle semua urusan pendaftaran..... Paling penting sekarang... Ikut progress seterusnya saja....

Mengapa saya nak sangat sambung PhD ni?? Sedangkan target saya hanya untuk memegang masters dan saya telah pun memilikinya.... Hmmm.... Sebenarnya kebetulan saja... Saya memang ada keinginan untuk sambung after telah completekan masters dulu... Kalau ada yang bertanya... Mana lebih susah?? Degree or Masters?? Ikhlas saya jawab... Bagi saya.. Masters ok lagi kot... Tapi jawapan tu pada waktu sekaranglahhh... Lepas saya settle study... Dan dah konvo pun... Sebab mungkin result masa degree dulu tak sebaik mengambil masters... Atau... Mungkin sebab konsep dan cara pembelajaran tak sama... Lebih selesa semasa belajar di peringkat Masters... Walaupun... Terpaksa tido dengan ruang yang kecik sebab dipenuhi dengan kertas2 yang join ngan saya atas katil dan yang hanya memandang saya sebab dah tertido... Bangun pegang kertas, celik sikit2 dan tido semula... Hehehehe... Tapi, satu perkara yang saya belajar ialah... Saya tidak membuat keje last minute walaupun ada jugak sekali dua... Janji... Saya tak delay semua keje2 yang perlu di submit on time.... Bila attend kelas... Dan kena submit... Saya akan submit... Ohh.. tetiba plak rindukan guest house kat Kampus Puncak Perdana yang sering menjadi ruangan cyber cafe ciptaan kami sendiri... (Rindu kat geng2 saya.... )

Ohhh... Tak terjawab soalan di atas... Nak jawab sekarang... Sebenarnya, saya mengharapkan agar ada peluang keje yang lebih baik after saya tamat pengajian di peringkat Masters baru2 ni... Semua orang tak nak bekerja di KL bila dah dapat bekerja di kampung sendiri... Tapi, jiwa saya tak.... Saya mengharap ada peluang di sana... Tapi biarlah yang betul2 secure... Saya risau andai saya tinggalkan keje sekarang ni... Keadaan lebih teruk lagi dari sekarang yang saya miliki... Tapi Allah menduga saya... Saya attend interview... Tapi saya gagal untuk menjawat post tu... Anggap jer bukan ada rezeki saya.. Dan tanpa saya duga... IPSIS UiTM telah offer untuk pengajian Peringkat PhD kepada saya dan beberapa orang rakan2 saya yang lain... Tidak semua yang hadir... Dan saya pula sekadar mencuba nasib... Alasan pada mulanya hanyalah untuk suka2 ambik experience ditemuduga... Ada jugak yang pelik.. Kenapa UiTM Shah Alam perlu interview student untuk sambung study... Saya tiada jawapan untuk itu... Memang prosedur UiTM macam ni pun... Dan, after interview... Setelah lepas 1 peringkat, kena pulak attend untuk present proposal... Lepas jugak.... Alhamdulillah.... Mungkin ada hikmah dari kegagalan saya menjawat post tu... Kalau saya dapat post tu... Pastinya saya tidak akan sambung pengajian saya dalam masa terdekat ni... Mungkin sekarang tengah bz di kota metropolitan... Dan duit gaji pulak habis dengan sewa rumah yang tinggi di samping membeli perkakasan rumah sendiri... Tak kan di usia2 macam ni masih nak tinggal kongsi rumah ramai2 macam zaman bujang dulu2 lagi kan???? Hehehehe..... Itulah... Anggap jer ini semua ketentuan perjalanan hidup saya.....

Dan... Mungkin secara ikhlasnya... Saya sudah kekurangan HATI berada dan bekerja dalam keadaan sekarang.... Tapi, kalau dibandingkan dengan kawan2 yang jauh lebih malang nasibnya dari saya... Saya sangat2 bersyukur... At least, saya sudah ada pekerjaan yang tetap... Ada rumah di mana saya tinggal dengan family saya... Kalau ada apa2 senang sebab semua dekat2.... Tak payah plan nak balik beraya dengan keadaan jalan raya yang sesak dan jamp sana sini... Kalau rajin, leh tolong mak... Kalau malas... Buat cara malas ja.. Hahahaha... Tapi, saya masih tak boleh tipu diri sendiri... Jika dibandingkan dengan kehidupan orang lain... Saya masih jauh ketinggalan.... Dan bila saya memikirkan tentang hal itu, saya sangat cemburu dan selalu menyalahkan diri sendiri.. Kenapa saya tak leh jadi seperti orang itu....


Itulah... Sebagai manusia... Kita selalu nak yang terbaik untuk diri kita... Ingin menjadi sesempurna mungkin... Secantik mungkin... Dapat perhatian dari semua orang dan dipandang tinggi... Namun, kita tak sedar yang bukan semua itu boleh kita kecapi dalam hidup di zaman sekarang... Kadang2 ada yang sangat iri hati melihat kehidupan saya... Tapi saya jugak seperti orang lain.. Ada yang terpaksa saya sembunyikan dan sorokkan kesedihan saya... Namun, saya sangat bersyukur dikelilingi dengan insan2 yang sangat baik hati dan sentiasa memberi dorongan kepada saya.....


Entry ni... Sebenarnya... Adalah untuk mendorong diri sendiri untuk buktikan yang andainya kita datang dari keluarga yang susah... Tak semestinya kita akan terus ketinggalan... Kita diberikan akal fikiran untuk digunakan sebaiknya... Dan moga dipermudahkan segalanya dan mungkin suatu hari nanti... Saya akan terima kejayaan setelah apa yang telah saya usahakan ini... Doakan saya... Biar saya kekurangan rupa paras asal saya tak jemu2 mengejar ilmu.... Yaa... Saya tak pernah lupa asal usul saya... Saya hanya bermula dengan titik peluh arwah ayah saya yang bekerja memulas stereng lorry sebagai diver lori... Dan berkat gerakan tangan dan peluhan keringatnya saya berjaya menapak sehingga sekarang... Dan saya tak pernah lupa tentang insan yang menguatkan semangat saya yang menyatakan kejayaan sebenarnya bukanlah perlu diambil dari orang lain.. Sebaliknya terpulang sama ada kita nak terus menggenggamnya atau membiarkan ianya terlepas begitu saja... Kalau saya jumpe insan itu.. Saya ingin berterima kasih padanya... Dan selain keluarga saya... Saya ada seorang insan yang sangat mendorong dan membantu saya sepanjang beberapa tahun kebelakangan ni... Dan insan itu adalah "CINTAHATI" saya yang mana selalu ada bila saya perlukannya.. Dan selalu sanggup menahan perangai gila dan sewel saya... Hehehehe... Moga saya terus2 dikurniakan kekuatan dan kebahagiaan.... Amin.....

No comments: