“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Thursday 24 July 2014

Pengalaman PERTAMA KALI Membayar Sendiri Zakat FITRAH 1435H...

Syukur alhamdulillah... Telah tertunai satu kewajipan saya di Ramadhan ke 26 ni.... Nie adalah pengalaman pertama kali saya membayar sendiri... Bayar kat UTC Kedah saja... Untuk diri sendiri, Mak, Aton dan Ikhmal... Eimien dah berkeluarga.... Jadi, dia tunaikan sendiri.... 

Sebelum  ni... Walaupun keluarkan duit sendiri, adik2 saya yang wakilkan untuk membayar... Kali ini... Mungkin masing2 bz dengan urusan sendiri dan kebetulan jugak... Saya kerja di tempat yang lebih mudah ditemui... Jadi, saya uruskan sendiri... Alhamdulillah... Telah tertunai....


















Namun, sewaktu memberi salam kat pakcik yang letak meja kecik sebagai kaunter zakat ni... Tiba2 insiden perbualan ni berlaku:

Me: Assalammualaikum pakcik... 
Pakcik Zakat: Ya, Waalaikumsalam... Nak bayar zakat ka? Hai.. Awat mai bayaq sendiri ni?
Me: (Dalam hati sangat paham maksud pakcik tu.. Dan sambil tersenyum...) Pakcik, saya nak bayar fitrah untuk diri sendiri, mak dan adik2...
Pakcik Zakat: Oooo... baiklah... (dan tak banyak bertanya lagi... Sehinggalah selesai ijab dan menerima duit zakat tersebut).....

Sewaktu menjalankan akad tersebut... Hati saya rasa macam nak luruh... Sebak bercampur baur... Terbayang beberapa muka lelaki yang rapat dengan saya... Walaupun jumlah tidaklah besar tetapi ianya meruntun hati saya.... Sukar nak gambarkan perasaan saya di kala tersebut...

Selesai pakcik zakat tu membaca dan mengaminkan doa... Saya bergegas untuk bersiar2 dalam UTC tu... Tapi, hati kecil... Terasa semakin kecil... Halus... Dan sukar digambarkan..... 

Tapi, sebenarnya... Saya sangat beruntung... Bukan semua berpeluang menjadi seperti saya.. Walaupun ini adalah sesuatu yang kecil... Ianya tetap membawa makna paling besar dalam hidup saya....

Hari ni saya mempelajari perkara baru dan melafazkan sendiri;
.: INILAH ZAKAT FITRAH YANG WAJIB ATAS DIRI SAYA / TANGGUNGAN SAYA TAHUN INI KERANA ALLAH TAALA :.

Buat AYAH... Dan buat insan yang saya kagumi... Terima kasih atas ihsan selama ni... Atas tanggungjawab selama ini...

No comments: