“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Friday 3 January 2014

Di Saat SENDIRI ~ DADALI

Jumaat pertama di tahun 2014

Hi There..... Happy New Year 2014....

Tahun ini jangan dimulakan dengan rintihan dan kesedihan.... Sebab nanti takut2 kalau terbawak2 hingga ke penghujungnya... :) Kita mulakan dengan senyuman... Dengan semangat baru... Dengan kekentalan hati yang luar biasa.... Sebab?? Kita bukan dilahirkan untuk menjadi lemah... Kita adalah insan yang mendamaikan... Dan mampu menggegarkan dunia dengan kejayaan demi kejayaan...

Azam tahun baru? Tipulah kalau saya katakan tiada.... Cuma usahlah dihebohkan... Seharusnya disimpan di dalam ruang hati yang paling dalam.... Dan dizahirkan melalui ukiran senyuman sepanjang mengharungi kehidupan di permulaan tahun ni dan di sepanjangnya nanti..... Amin.... Amin.... Amin....

Kata arwah ayah.... Ayah tak mampu untuk memberikan kesenangan... Tetapi ayah bekalkan ilmu pelajaran dunia akhirat... Kalau saya mampu mengejar hal dunia... Menempa kejayaan demi kejayaan.... Namun saya kalah tunduk dan tewas mengejar hal akhirat.... Itu bukanlah kesalahan didikan ayah... Saya yang salah.... Dan saya hanya manusia biasa.... Yang tak terlepas dari melakukan perkara2 yang tak sepatutnya.... :'( Maafkan saya ayah...... Ilmu agama saya lengkap... Alhamdulillah, bacaan al-quran saya jelas.... Saya adalah anak emas tok guru masa mengaji quran dulu... Pernah menjadi naib johan Qariah jugak masa skolah dulu... Saya jugak boleh membaca dan menulis jawi dengan jelas.... Mungkin tulisan jawi saya tak secantik budak2 yang skolah agama... Saya bersekolah Inggeris... Tapi tulisan saya pernah menjadi pujian ustazah2 masa kat skolah dulu... Saya tak sebut ustaz... Sebab sejak darjah 1 hingga ke tingkatan 5, semua yang mengajar saya adalah ustazah... :)

Meningkat lagi setahun umur saya Mei nanti... Mungkin orang cakap saya dah tua... Tapi, saya sebenarnya sentiasa muda.... Hahahaha... Kata kawan saya.... "JIKA KITA MENGHITUNG APA YANG KITA TAK ADA, SAMPAI BILA PUN HATI TAK BAHAGIA: JIKA BELUM DIBERI REZEKI JODOH, MUNGKIN DIBERIKAN REZEKI UMUR AYAH BONDA YANG PANJANG, MAKA LEBIH BAHAGIA DAPAT BERBAKTI SEPENUHNYA KEPADA MEREKA".... Allah tidak memberikan umur ayah saya panjang.... Tapi sekurang2nya ayah juga sempat merasa gaji pertama saya... Ayah jugak pernah merasa pakaian yang tak pernah lupa saya hadiahkannya mengikut kemampuan saya setiap kali tibanya musim perayaan... Tapi apalah sangat nilainya jika dibandingkan dengan keringat dan kasih sayangnya pada saya.... dan adik2 serta mak saya... (Saya mengelap air mata yang jatuh)..... Allah juga belum mengurniakan saya jodoh.... Tapi Allah berikan saya peluang untuk menjadi seorang ibu.... Mencurahkan kasih sayang... Menilai erti tanggungjawab.... Menyayangi... Disayangi... Alhamdulillah... Itu jugak rezeki kan namanya?..... Yang mungkin orang lain walaupun sudah berkeluarga belum tentu dapat merasakan perasaan semupama itu....

Kalau readers rasa.... Apa yang kita dapat... Hanya perlu untuk diri sendiri tanpa memikirkan orang lain... Itu adalah salah.... Mungkin Allah datangkan seseorang untuk memberitahu... Ianya bukanlah hak kita seorang.... Ianya bukanlah yang tidak baik semata2... Tetapi ada hikmah di sebalik kedatangan tersebut... Kadang2... Kita menyalahkan orang lain yang cuba merampas hak kita tanpa kita sendiri menilai di mana telusnya kita sewaktu menjadi ianya hak kita..... Dan bila ianya berpaling... Baru kita kelam kabut untuk merebutnya kembali dan saat itu kita pasti akan melukakan banyak hati.... :) Dan adakalanya kita adalah manusia yang paling kejam lupa akan ketentuan Allah.... 

Alhamdulillah... Ramai yang menyayangi saya tanpa sedar... Dalam sibuknya saya mengejar sesuatu yang tidak sepatutnya... Saya lupa... Saya perlu mendahulukan apa yang sepatutnya... Jika kita menabur budi, menabur kasih sayang, menabur bakti... Usah diharapkan pulangan balasannya dari insan yang sama.... Mungkin Allah datangkan pemberian dan balasan tersebut dalam bentuk lain..... Betul cakap kawan saya tu... Kita tidak perlu menghitung apa yang kita tak ada... Seharusnya kita melihat perkara lain yang orang lain belum ada tetapi kita sudah memilikinya..... Syukur alhamdulillah..... 

Allah tak berikan insan untuk memeluk saya di kala saya perlukan untuk meredakan tangisan saya... Tapi Allah berikan saya kejayaan demi kejayaan yang mungkin insan lain terkejar2 untuk mendapatkannya.... Saya sangat brsyukur... Dan dari sudut hati yang paling dalam... Saya sangat kagum dengan kekuatan dalaman yang saya ada... Menepis satu persatu.... Menilai kelemahan diri untuk berdiri segagah ini... Dan saya pasti... Suatu hari insan yang tidak memahami saya... Akan memahami saya sedalam2nya... Inshaa Allah..... Amin... Amin... Amin.... 

Ayah... Saya nak jadi anak yang baik dan berjaya.... Mak... Saya anak yang banyak memotong kata2... Sebab... Saya tak suka campur hal orang2 yang tidak mendatangkan faedah.... Jadi adakalanya kita berbeza pendapat... Buat Adik2......... Aton, Eimien dan Ikhmal.... Sekalipun Kaklong tidak nampak terlalu ambik berat tentang kalian.... Tetapi sebenarnya..... Kaklong sering mengimpikan adik2 dapat berdikari dan berjaya dalam kehidupan masing2... Kalau tak... Tak kan lah sampai setahap ni kejayaan kita adik beradik dalam pelajaran masing2 serta kerjaya walaupun bukan dalam keadaan keluarga berada.... Jangan lupa diri walau setinggi mana pun kalian di bumi Allah ni.... Kalau tak... Tidaklah Kaklong terkejar dengan masa Kaklong untuk ke sana sini uruskan persekolahan kalian sewaktu ketiadaan ayah.... 

01.01.2014 jugak saya mulakan langkah di Unit saya yang baru... Nanti saya update.... Belum habis sesi berkemas... Maklumlah... Barang banyak... Dok pent house dulu... Hahahaha... Tapi Alhamdulillah.... Di Unit yang baru ni... Memberikan senyuman buat saya... Pada sapa saya harus berterima kasih? Pada Allah... Kerana menggerakkan hati boss dan pihak pengurusan letak kan saya di situ... Alhamdulillah.... :)



Lirik di bawah.... Walaupun nampak sedih... Tetapi ini adalah permulaan tapak kekuatan saya... Semasa menaip bait2 di ruangan ini... Ianya berlegar2 di ruangan henpon saya berulang2 tanpa sebarang lagu lain... Sedap dan sangat sayu... Saya dedicate buat ayah.... Saya rindukan ayah... Al-Fatihah untuk arwah.....

Mulanya terfikir untuk matikan coretan di ruangan ini... Menutup celoteh saya di sini.... Tetapi... Ini adalah ruangan peribadi saya.... Tak perlu untuk mengintai menerjah aktiviti saya dalam ruangan ini... Sebabnya... Saya akan terperasan yang saya sangat GLAMOUR di mata kalian.... Auuuchhhhh ~~~ :) Tolong jangan buat saya terlalu glamour... Saya takut nanti saya jadi manusia yang riak.... :P

Sekian..... :)

***
Hari demi hari telah kulewati
Tak pernah aku bersamamu lagi
Tak pernah aku menduga
Kau akan pergi tinggalkan aku


Jauh kau pergi tinggalkan diriku
Sepi hati ini membunuhku
Ku coba untuk cari penggantimu
Namun tak ada yang sepertimu


Rindu aku sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada di dekatku
Tak mudah aku melupakan dirimu
Di saat aku terbangun dari tidurku


Rindu aku sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada didekatku 
Tak mudah aku melupakan dirimu
Disaat aku sendiri


Ohhh  jauh kau pergi tinggalkan diriku
Sepi hati ini membunuhku
Ku coba untuk cari penggantimu
Namun tak ada yang sepertimu


Rindu aku sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada di dekatku
Tak mudah aku melupakan dirimu
Di saat aku terbangun dari tidurku


Rindu aku sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada didekatku 
Tak mudah aku melupakan dirimu
Disaat aku sendiri


Rindu aku sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada di dekatku
Tak mudah aku melupakan dirimu
Di saat aku terbangun dari tidurku


Rindu aku sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada di dekatku
Tak mudah aku melupakan dirimu
Di saat aku terbangun dari tidurku


Rindu aku sangat rindu kamu
Terasa sejak kau masih ada didekatku 
Tak mudah aku melupakan dirimu
Disaat aku sendiri

No comments: