“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Monday 15 June 2015

Pusara Arwah AYAH...

Jumaat baru2 ni.... 12 Jun 2015, memang lepas Subuh tu teringat sangat dekat ayah... Dah lama tak menziarahi pusara ayah... Ni kali pertama untuk tahun 2015... Sejak mak terlantar sakit... Berulang2 keluar masuk hospital... Kami adek beradek tak berkesempatan menjenguk ayah.....

Pagi tu, saya berseorangan... Dah berjanji dengan Makcik Pah untuk ke rumahnya.. Hantar air alkali... Hantar ubat NR... Tak berkesempatan sepanjang minggu kalau time bekerja... Jadi masa2 ujung minggu macam ni la boleh curi2 masa untuk lari ke sana sini sekejap... Lagipun, ada beberapa urusan bank yang perlu saya selesaikan... Untuk bayaran insurans peribadi dan sebagainya... 

Lepas ke umah Makcik Pah... Saya terus berseorangan menziarahi pusara ayah... Sayu sangat pagi tu... Dalam redupnya cuaca... Saya rasa sayu sangat.... 





















Saya sebenarnya berasa terlalu rindu dengan pertanyaan2 yang sering menyapa anak telinga saya... 
  1. Pagi ni p ziarah ayah dak?...
  2. P dengan sapa?...
  3. Lepas ziarah ayah nak p mana?...
  4. P makan mana? Menara Zakat ka?...
Dan macam2 lagi soalan yang sering diajukan... Seringkali... Sering sangat2... Walaupun kadang2 timbul rasa rimas dengan soklan yang sama... Kerinduan tetap terpahat jauh di sudut hati saya... Sebab... Telah menjadi rutin hidup saya menziarahi pusara ayah pada setiap hari Jumaat 9 tahun lalu... Dan lebih kurang jangkamasa itulah soalan tersebut senantiasa menemani hari2 saya... Dan tempoh itu, bukanlah sesuatu yang sangat singkat.... Untuk dibuang... Untuk melupakan... Untuk belajar utnuk tidak mengingatinya... Saya sebak pagi tu.... Mungkin sebab selalunya ada teman ke pusara ayah.... Tapi berlainan sangat dengan pagi tu.....

Sampai saja berdekatan dengan pusara ayah... Jatuh air mata saya.... Melihat keadaan umah ayah ni... Walaupun ringkas... Selalunya kami menjaga dan meratakannya dengan baik sekali... Berselerak susunan bata merah... Mungkin ada orang baru yang berdekatan dengan umah ayah sewaktu pengkebumian... Mereka terpaksa berjalan dan memijak bata2 tu lalu tercabut sebelah...

Saya? Terus membetulkan dan kembali membersihkan umah ayah... Apalah ada sangat dengan kudrat saya ni... Saya x mampu nak bersihkan dengan tiadanya peralatan... Tapi alhamdulillah... Sedaya upaya saya menyusun kembali bata2 yang rebah tu... Dan tak terfikir langsung keadaan kesihatan saya sewaktu tu....




Alhamdulillah.... Saya melakukannya sorang2... Dan waktu ni terfikir nak mencari batu2 putih untuk diratakan pada pusara ayah sebelum menjelang raya... Untuk memperindahkan pusara ayah... Sebelum melangkah pulang meninggalkan umah ayah... Sekali lagi saya memohon ampun... Mengadu pada ayah... Saya tak kuat tanpa ayah... Walaupun... Saya nampak kuat di mata orang lain... Saya banyak buat dosa... Saya banyak buat salah dengan ayah... Moga... Saya akan menjadi sekuat ayah dalam mengharungi kehidupan saya sehari2... Saya sayang ayah sangat2....


Apa2 pun, saya sangat berpuas hati meningglkan umah ayah dalam keadaan macam gambar kat bawah ni... Umah ayah sudah kemas... Walaupun susunan batanya tak sesempurna asal...

Abaikan mata yang bengkak.... Saya memang macam ni.... Slalu macam ni kalau lepas hujan... Kikikikiki... Tapi time ni saya dah ok... Time ni melepak kat tempat cuci keta ja.... Mujuq tak banyak keta...






















Cuci RED HERO saya... Lama xmandikan dia... Lama sungguh2... Tapi kerinduan masih terpahat pada Mr.Gen2 saya... Terlalu banyak kenangan kami bersama... :) Okeh... Balik dari ziarah ayah.. Malam ni sakit seluruh badan 3 hari... Sebabnya... Badan saya memang sangat manja melakukan keje2 berat... Patut layak keje kat lebry jer....

1 comment:

eynda said...

Al-Fatihah...