“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Wednesday 26 December 2012

ROUTINE Of My WORK...

Saya hanyalah seorang pegawai kecil yang berbadan besar di Perbadanan Perpustakaan Awam Kedah... Bekerja 5 hari seminggu without shift hour... Keje saya, pagi2 sampai ofis lepas dengar bacaan doa sambil2 on pc ofis, bukak belog saya sebab nak ada selingan muzik mengiringi harian saya dalam waktu ofis hour... Tak caya, sila bukak sound bila baca belog saya ni.. Sayu kan muzik dia?... Hehehe... Sesayu hati saya mungkin... Tapi sebenarnya muzik ni lah yang memberikan ketenangan ketika saya jatuh dan tak berdaya... Mengingatkan supaya kita selalu bersedia berdoa kepada ALLAH... Saya tau.. Saya sangat lemah.. Di kala saya gembira, saya slalu lupa untuk bersyukur kepadaNYA... Alhamdulillah... Sekurang-kurangnya saya masih terasa ingin berubah untuk yang lebih baik dan lebih bermutu... Cewah... Intro dahsyat ni....


Ni lah keje saya, kami di sini tak kira apa jawatan sekali pun, akan mendapat anak angkat iaitu rak buku... Hasilnya... Kedua2 rak ni adalah anak angkat saya.... Mostly di sini akan mendapat seorang 1 rak sahaja... Tapi alasan saya diberikan rak sampai 2 yang ada 4 kolum ni sebab rak saya ensaiklopedia... Mungkin mereka tak menelitinya betul2... Hehe... Saya penah mengeluh dulu... Sebab pemantauan pembahagian rak adalah tidak adil.. Saya seorang pegawai diberikan rak yang agak berat... Sedangkan terikat dengan jadual keje.. Kat ofis sekarang keje buat sendiri without staff... Nak marahkan pentadbiran yang telah meletakkan saya di sini, saya sudah malas lagi.. Tapi saya percaya pada satu perkara.. Kalau kita SABAR... Allah pasti memberikan laluan yang mudah untuk kita terus menjadi lebih tenang dari sebelumnya... Kadang2 motivasi diri tu perlu... Perlu sangat2... Sekalipun SABAR itu bukan satu perkara yang mudah untuk diadaptasikan dalam diri, tapi balasan berkat kesabaran itu pasti indah.... Cuma perlu melaluinya dalam masa yang agak lama.... Tapi syukur sangat.. Semuanya serasi dengan saya... Saya lebih tenang di sini sekarang.. Bekerja bersendirian... Dan saya sangat selesa dengan keadaan sekarang.... Syukur sangat2...



















































Alhamdulillah... Benar cakap orang dalam pepatah melayu lama... Sikit2, lama2 jadi bukit... Saya akui dahulunya saya  bukanlah rajin sangat nak menelaah bait2 nombor rujukan pada tulang buku2 ni... Kadang2 susunan saya ada jugak culang caling dan larinya... Sebab apa? Sebab saya sangat frust dengan beberapa perkara... Frust dengan pengurusan... Frust dengan segala2nya di sini... Pernah jugak terasa ingin lari dari sini... Sebab mengimpikan yang lebih baik dari tempat ni... Sedangkan ramai yang masih jauh lebih ketinggalan dari saya walaupun bukan semuanya... Sebab tu saya selalu katakan... Saya sangat teringin menjadi orang lain... Walaupun pasti ada orang yang mengimpikan untuk berada di tempat saya sekarang ni... Tapi sebenarnya.... Selagi kuat kita mengeluh tentang hidup, selagi itulah kita ditinggalkan jauh oleh rasa KEBAHAGIAAN.... Bulan ini, saya banyak mengalirkan air mata... Saya menghadapi situasi yang sangat tertekan... Saya sering menyalahkan orang lain... Menyalahkan kebodohan diri, tidak bersyukur dengan kemenangan yang saya pernah terima sebaliknya hanya memikirkan kedaifan akal saya mengharungi hidup2 ni... Jadi, saya terpanggil untuk lebih mengenali diri sebelum mengenali orang lain... Dan pastinya, sisa2 penghujung 2012 ni saya akan gunakan sebalik mungkin untuk berfikir apa yang realiti dan sepatutnya saya lakukan... Moga ALLAH menguatkan keazaman saya untuk terus berjuang.... Insha ALLAH... Amin.... Amin....


































Saya nak manfaatkan kehidupan saya sebaik2nya... Saya nak gunakan kurniaan akal fikiran yang ALLAH berikan kepada saya... Saya nak buktikan kepada diri sendiri bahawa saya juga mampu melawan arus yang semakin deras menghentam saya... Saya nak berjaya seiring dengan usaha saya dalam pelbagai segi... Supaya di penghujungnya nanti, ada yang dapat menjadikan saya idola atau panduan dalam sesuatu bidang... Saya ingin belajar untuk REDHA dengan ketentuan hidup saya... Saya ingin jadi lebih kuat dari sebelumnya... Saya ingin terus melangkahkan kaki saya yang pernah sakit dan terluka setelah jatuh berkali2 akibat dari kejahilan dan kelalaian saya... Saya mahu mengumpulkan kekuatan... Saya mahu bertekad untuk memBAHAGIAkan diri sendiri... Kerana saya telah lama memBAHAGIAkan hati insan2 lain yang belum tentu dapat memberikan perkara yang sama untuk saya... Saya ingin terus tersenyum dan bersikap merendah diri... Saya ingin terus berSABAR... Selagi nyawa di kandung badan... Adakah ini penghijrahan saya? Saya tidak berani berJANJI... Tapi saya sedang berUSAHA... Doakan saya...... Ayah... Doakan anakmu terus menjadi insan yang kuat hatinya...


No comments: