“THE WORLD OF MINE 2” ADALAH KESINAMBUNGAN DARI “THE WORLD OF MINE” (http://mmasreena78.blogspot.com/) YANG PERTAMA... MEMAPARKAN SEBAHAGIAN DARI KISAH DAN PERJALANAN HARIAN SAYA... DI RUANGAN INI SAYA PAPARKAN KISAH SUKA DAN DUKA HIDUP SAYA... SEMUA KENANGAN SAYA LAKARKAN DI SINI SEBAGAI RUANGAN PALING RAPAT DENGAN SAYA.. ANDAINYA TIADA LAGI TITIPAN DI SINI... MAKA.. BERAKHIRLAH PERJALANAN HIDUP SAYA... SEGALANYA DI SINI...

LIFE ~ LOVE ~ LAUGH

~ VISIT ME ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

.: FOLLOWERS :.

Monday 7 February 2011

04.02.2011 ~ KEBAKARAN Itu..... Telah MEMUSNAHKAN Segalanya...

Pasukan BOMBA yang menyemak tinggalan yang ada pada keesokannya.. dan aku menumpang sekaki jadi wartawan ambik report..
.
Lihatlah... Lihat saja keadaan yang sungguh menyayat hati... Dan cuba bayangkan macam mana keadaan insan2 yang berada di dalamnya... Dan bagaimana pula insan2 sekeliling yang turut sama2 merasakan keadaan dan tempiasnya....
.

Pandangan dari luar umah... Ikut pintu hadapan...
.
04.02.2011, mungkin satu tarikh yang akan aku kenang sampai bila2... Pagi tu... Kami sekeluarga... Menjalani rutin wajib atau kebiasaan.. Menziarahi pusara arwah ayah.. Dan selepas tu meneruskan perjalanan ke beberapa buah destinasi yang mungkin akan aku paparkan bila ada masa nanti... Cuti panjang kan??? Balik dan sampai umah lebih kurang 740pm... Lewat kan?? Tapi sebenarnya tu adalah awal dari kebiasaannya.. Biasanya kol 10 mlm baru balik kalau kuar ngan famly macam ni....
.
Aku... Siap mandi lepas kol 8 malam tu.. Dok rehat je kat dalam bilik... Kebetulan.. Hanya aku, mak, eimien dan ikhmal jer yang ikut serta dalam percutian dan jalan2 siang tu... Aton... ke Hattyai.... Time rest2 dalam bilik.. dengar Aton balik.. So.. sambil Aton ada dok mandi... Aku sembang2 ngan dia.. Sambil dok tgk gambar2 yang aku rakamkan siangnya tu.... Tanya Aton ada beli something dak buat aku... Dia cakap beli pulut pelam ja.. Heheh.. Tak lalu... Aku tak lalu.. Demand lah konon2.. Yang sebetulnya dah kenyang....
.
Then.. Aku rasa Aton dah selesai mandi.. Aku lak.. lately ni suka buka sound kat lappy kuat2... Tiba2 ja.. Rasa macam lampu kejap2 macam malap... malap lagi.. Pastu dengar bunyi meletit... Alahhh macam kita bakar plastik tu kan... Dan lepas tu dengar bunyi bising dari belakang umah.. Ohh.. Budak2 Insaniah yang menyewa umah makcik pah ni gaduh ker?? Or terkena sampuk apa ka... Lepas tu... Diam.....
.
Sekali lagi bunyi depa tengking2 or... cakap kuat2 dalam ayat2 yang kurang jelas... Lepas tu... dengar lagii... Lari kuar ke belakang.. dan ketuk sambil menjerit2.... "MAKCIK........ TOLONG.... TOLONG KAMI.... TOLONG BUKAK PINTU"... Sambil kuat2 mengetuk pintu belakang umah aku.... Time tu Aton ada kat bilik belakang... Aku yang ada dalam bilik ni.. Bangun.. Berdiri.. Tapi tak leh buat apa2.. Aku sangat tergamam time tu... Bila bukak ja pintu belakang... budak2 tu meluru masuk dan lari... Kami terpinga2... Sempat Aton jerkah... " WOI... HAMPA NI PASEPA????? Dengar cuma depa yang lari meluru kuar ikut pintu depan umah aku.. Sambil menjerit... "KEBAKARAN.... KEBAKARAN"... Just imagine macam mana kami time tu??? Ya ALLAH... Mak aku menangis gila dah... Aton terketar call 999... Dah dia tak leh nak cakap.. dia pass hp dia kat aku yang dari tadi tercegat tak berkata apa2 depan pintu bilik... MasyaALLAH....
.
Kereta umah jiran sebelah... Hangus...
.
Dalam masa yang sama... Cuma sempat selamatkan apa2 yang berharga... Campak dalam keta belakang... Start keta dan minta bantuan adik aku eimien untuk ubah keta kuar dari umah.... Keta Aton yang ada di luar.. Dah start... Dia dah menangis dah.. Minta tolong sapa2 jiran kami yang berpusu2 kat luar untuk ubah keta dia sat... Jiran2 banyak membantu.... Ketika tu... Kami cuma sempat kuarkan 3 buah motor... tong2 gas.... dan capai apa yang termampu... Fius besar dah ditutup.... Takut kena kejutan letrik... Suasana kelam kabut... Dengan laungan azan jiran2... dan aku hanya mampu menenangkan mak di depan umah jiran... Terduduk tak mampu cakap apa2 lagi....
.
Walaupun nampak Aliaa dan Aliff dalam keadaan macam ni.. Tapi hati depa sapa tau kan???
.
Tak ingat apa2... Yang ingat... Ketika itu... Aku hanya mampu melihat mak dan Aton yang menangis... Walaupun ketika tu.. Aton cuba menenangkan mak.... Kami sesekali cuba tarik mak dari jalan ke depan menghampiri rumah... Sebab... Tak dapat buat apa2 lagi selain menunggu bomba.. Sangkaan kami... api tu berpunca dari dapur... Jarak dapur umah belakang hanya lebih kurang sekaki dua ja dari umah aku... Maknanya... Kami memang tak sempat berbuat apa2 lagi... Aku ketika tu.. hanya pasrah... Tak mampu berkata apa2 lagi....
.
Kuasa ALLAH... Quran cuma terbakar kulit saja... Isinya elok dan tak terjejas...
.
Tak pasti berapa lama bomba mengambil masa untuk memadamkan kebakaran tu... Aku sesekali diarahkan oleh jiran2 untuk tidak membenarkan sesiapa masuk dalam umah sebab takut ada yang panjang tangan dan cuba mengambil kesempatan atas tragedy ni... Aku cuma melihat pasukan bomba yang menarik getah oren masuk dalam umah... dibantu oleh adik dan jiran2 aku... cuba untuk mengelakkan api tu dari masuk ke dalam umah kami..... Alhamdulillah.. berjaya..... Api cuma dapat mula masuk ke dapur belakang umah kami... Sikit lagi akan menjalar ke umah aku....
.
Pakcik Yusoff dan anak2.... Hanya memerhati... dan redha...
.
Dan.... hasilnya... 4 buah umah... 7 buah motosikal.. Sebuah kereta.. Sudah dijilat api... Hanya sekejap.... Tak mampu lagi berkata apa2... Walaupun bersyukur sangat2... Tak sempat api tu sampai ke umah aku... Tapi... Bila terkenangkan semula... Umah yang hangus inilah... umah yang banyak meninggalkan kenangan buat kami... Mereka inilah yang banyak membantu kami... Dari arwah ayah aku ada lagi sehingga sekarang... Hubungan kami masih lagi erat terjalin.... Walaupun mereka dah berpindah... Tapi kami sering meluangkan masa bersama.... Aku kagum dengan keluarga yang memang berhati mulia ni.... Sungguh kagum atas kesabaran mereka.....
.
Punca kebakaran... Macam2... Budak2 INSANIAH yang menyewa ni bagitau cakap litar pintas... But sebetulnya... Bermula dari petrol... Depa sewa keta... Ada minyak lebih... Isap masuk dalam botoi.... Pastu nak tuang dalam motor... Mungkin gelap tak nampak... Pasang lighter... So... faham2 sendiri kan apa terjadi.... Bodoh jugak kadang2 aku fikir... Tapi mungkin tak terlintas dalam kepala pada masa tu... Nak marah2 pun... umah sudah tinggal rangka...Tiada gunanya lagi... Tapi... Amat meyayat hati......

1 comment:

yatie rahman said...

takziah utk keluarga yg ditimpa bencana...tp alhmdulillah sebab semuanya terselamat...aku paham perasaan trauma tu sbb aku pernah terbakaq kitchen cabinet sbb air menitik atas minyak panas dlm pan terus merebak..cepat gila api naik...iskkk takut la ingat2 balik...tp nie tahap api yg naik sampai abis rumah n keta...